Sotheby's magazine, 2022-1

MAGAZINE U I T Z O N D E R L I J K I N B I J Z O N D E R E X C L U S I E F VA S T G O E D

pauw dr i e s van no t en marn i go l den goo s e j o s e ph v i nc e . b rune l l o cuc i ne l l i l oro p i ana c e s ar e at t o l i n i or a z i o luc i ano k i t on s a i nt cr i s p i n ’ s b ont on i j acob coh ë n v i s i t us at pauw . com f or a l l l o c at i ons and onl i ne s ho p Ams t er dam B r eda Den Bo s ch Den Ha ag Ha ar l em He ems t ede L ar en Ma a s t r i ch t Oe g s t g e e s t O i s t erw i j k Oo s t er b e ek Ro t t er dam Ut r e cht Z e i s t Zwo l l e pauw-sotheby-s-nov-2021.indd 1

26-11-2021 09:47

Straatweg 94, Rotterdam Opening soon

7 Welcome Terwi j l het jaar ten einde loopt , ki jken we terug op een bi jzonder 2021 en bl ikken we graag samen met u voorui t op 2022. Een nieuw jaar vol mooie mogel i jkheden. Wel l icht mogen wi j u di t jaar begeleiden bi j de aan- of verkoop van uw luxe droomwoning. De luxevastgoedmarkt is volop in beweging. We zien lokale, nationale en internationale trends, voor een deel aangezwengeld door de pandemie. Covid is de aanjager geweest voor een nieuw denkproces. Mensen realiseren zich dat er méér is in het leven; dat andere zaken belangrijker zijn. Ze willen genieten. Het gezin en vrienden staan centraal. Velen hebben dierbaren verloren of hadden het zwaar vanwege het sociale isolement. Onze hoop is gevestigd op het vaccinatieproces om de wereld weer gezonder te maken. De afgelopen anderhalf jaar zijn voor veel van onze relaties de prioriteiten verschoven; er wordt meer uitgegeven aan een thuis. Voorzien van alle gemakken. Leven in ultiem comfort. Een buitenruimte mag daarbij niet ontbreken. De toename van het aantal miljonairs in een relatief korte periode – en daarmee ook de vraag naar stille verkoop en aankoop - heeft ervoor gezorgd dat de vraag naar woningen tot circa vier miljoen het aanbod overstijgt. Gelukkig kunnen wij ook deze klanten uitstekend bedienen met het enorme netwerk in binnen- en buitenland van Sotheby’s International Realty. In deze editie nemen wij u graag mee in onderwerpen die inherent zijn aan het goede leven. U leest artikelen over kunst en cultuur, architectuur en interieur, juwelen, elitaire sporten en meer. Wi j wensen u veel leesplezier en bovenal f i jne kerstdagen en een gezond 2022! As the year draws to a close, we can look back on a memorable 2021 and look forward to the new adventures and possibilities that await us in 2022. Perhaps we can help you buy or sell your luxury dream home this year? The luxury real estate market is dynamic and fast-paced. Some of the local, national and international trends we are seeing have been fuelled in par t by the pandemic. In fact, Covid has been a catalyst for an entirely new thought process. It made us realise that there’s more to life. That some things are more impor tant than others. We want to live life to the fullest and put our family and friends first. Over the past eighteen months, our priorities have shif ted. Many of our clients are willing to spend more on a home; a home equipped with the necessary luxuries and comfor ts. A home with an outside that is as impressive as the inside. Given the sharp uptick in the number of millionaires in recent months, and along with it the demand for private proper ty sales, the demand for homes valued at up to 4 million euros has star ted to exceed the supply. For tunately, Sotheby's International Realty can draw on an extensive network of national and international par tners from which to optimally serve such clients. Join us in this edition as we explore the good life. Articles about art and culture, architecture and interior design, jewellery, elite sports and more. We wish you very happy reading, a wonder ful Christmas season, and all the best for 2022! J i m R e e r i n k M a n a g i n g ow n e r N e t h e r l a n d s e n A m s t e r d a m S o t h e b y ’ s I n t e r n at i o n a l R e a l t y

8 REALTY CONTENT No part of this publication may be borrowed, copied or reproduced without prior permission from the responsible publisher. This magazine has been compiled with the utmost care. Nevertheless, we cannot exclude that the information – as time goes by or due to other causes - may be not or not completely correct. The publisher and all other partners who contributed to this publication cannot be held liable in any way whatsoever. All legal information regarding our offer can be found on the website www.sothebysrealty.nl which is updated on a daily basis. P u b l i s h e r Netherlands Sotheby’s International Realty Emmalaan 23, 1075 AT Amsterdam +31 (0)88 37 47 000 +31 (0)20 20 80 020 info@sothebysrealty.nl www.sothebysrealty.nl www.sothebysrealty.com M a r k e t i n g Netherlands Sotheby’s International Realty: Victor Otten e d i t o r i a l Birgitta van der Linden, BLUSHtxt Mike van Damme F i n a l E d i t o r E n g l i s h t e x t Elycio Tekst & Ver taling 16 22 40 P h o t o g r a p h y Annebel Eppinga C o v e r Object in stille verkoop: locatie Laren, het Gooi g r a p h i c d e s i g n Leroy Witman (ZPRESS Media Group) s a l e s Berry van der Tas (ZPRESS Media Group) P r i n t i n g : WS Media Yo u r a d v e r t i s e m e n t i n t h i s m a g a z i n e ? b.vander tas@zpress.nl

9 REALTY 10 N e t h e r l a n d s S o t h e b y ' s I n t e r n at i o n a l R e a l t y Jim Reerink & Marianne Joanknecht 16 D e s i g n a Alleen maar genieten! 72 H y d e Pa r k Werelds wonen in Hoofddorp 96 C a s p e r S c h wa r z A r c h i t e c t s Rebelse ki jk op zakeli jke interieurs 132 R e a l E s tat e P o r t f o l i o Onze selectie van droomhuizen ARCHITECTURE & INTERIORS 68 Ko u d i j s A m s t e l v e e n & L o e w e G a l l e r y A m s t e r d a m Dé par tner op het gebied van beeld, geluid en smar t home-oplossingen 82 P i a s t r e l l e Exclusief design en op maat gemaakte interieurs GARDENS 46 B O R E K t u i n m e u b e l e n Omarm het buitenleven in volle glorie 100 M e k e r Tu i n e n De mooiste tuinen van Nederland EXCLUSIVE SPORTS 22 C o r v a n Z a d e l h o f f o v e r z i j n l i e f d e v o o r p o l o ‘Het samenspel tussen speler en paard is uniek‘ 52 Z a n d v o o r t C i r c u i t d i r e c t e u r R o b e r t v a n O v e r d i j k ‘We zi jn op alle vlakken klaar voor de toekomst ’ FINANCIAL & FAMILY AFFAIRS 110 Th e C h i e f A r c h i t e c t s Een slot op het digitale kantoor 52 72 86 TRAVEL 62 E x p e r i e n c eTr a v e l Persoonli jke droomreizen op maat JEWELRY 32 B o n e b a k k e r J u w e l i e r Advies in de investering van exclusieve edelstenen ART & CULTURE 38 S a r a h d e C l e r c q Veilinghuis Sotheby‘s over trends in de kunstmarkt 40 S a r a h v a n S o n s b e e c k Fascinatie voor stilte, toeval en weerstand 124 M o d e t e n t o o n s t e l l i n g i n D e N i e u w e K e r k MAISON AMSTERDAM DINING 118 S o e n i l B a h a d o e r ‘Mi jn keuken is gewor teld in mi jn Surinaams-Hindoestaanse achtergrond’ LYMPH&CO 86 b e r n h a r d v a n O r a n j e Zi jn stri jd tegen lymfeklierkanker AUTOMOTIVE 104 Va n P o e l g e e s t A m s t e r d a m Het kasteel van de (elektrische) BMW OPTICIAN 114 S c h m i d t O p t i e k The Optical Society

10 REALTY

11 Netherlands Sotheby’s International Realty Jim Reerink Birgi t ta van der Linden

12 Omgeven door groen en centraal gelegen aan de Emmalaan in Amsterdam-Zuid, bevindt zich het statige pand van de vestigingen van Netherlands en Amsterdam Sotheby’s International Realty. Het is wereldwijd een van Sotheby's voorbeeldlocaties waar Sotheby’s Realty en Sotheby’s Auction House – die volledig zelfstandig opereren – samen in één pand gehuisvest zijn. De kunst van synergie in optima forma en iets waar klanten de vruchten van plukken. Het Sotheby’s Realty-team bedient vanuit Amsterdam-Zuid, onder leiding van eigenaar Jim Reerink, nationale en internationale kopers en verkopers, maar ook huurders en verhuurders in de luxevastgoedmarkt. Reerink werkt nauw samen met de meer dan twintigduizend makelaars in ruim duizend vestigingen en zeventig landen van Sotheby’s International Realty om aan de wensen van zijn klanten te voldoen. Een mooie maar flinke klus, waarbij hij vertrouwt op zijn team van gedreven professionals en voor Amsterdam op de meer dan dertig jaar ervaring van medeaandeelhouder en Amsterdam- connaisseur Marianne Joanknecht. D e l u x e v a s t g o e d m a r k t i s v o l o p i n b e w e g i n g e n d e v r a a g n a a r s t i l l e a a n k o o p e n v e r k o o p g r o e i t . H o e k o m t d at ? R e e r i n k : “Er zijn in een relatief korte periode veel miljonairs bijgekomen. De nieuwe economie biedt volop kansen aan creatieve ondernemers die razendsnel denken en hun plannen de wereld inschieten. Nederland kent veel knappe koppen met even zo knappe Willie Wortel-ideeën, waarbij het internet een grote bron van inspiratie, knowhow én inkomsten vormt. Voor deze groep is the sky the limit. De nieuwe miljonairs zitten niet per se te wachten op publiciteit over hun financiële situatie en zijn zich zeer bewust van de beveiligingsissues. Ze willen in stilte hun droomhuis kopen of bouwen en het oude verkopen, zonder zichzelf terug te zien in de media.” “De vraag naar stille verkoop en aankoop is een relatief nieuwe markt, die in korte tijd drastisch is gegroeid. Met ons gigantische internationale, nationale én lokale netwerk kunnen we volledig voorzien in de wensen en behoeften van de veeleisende klanten. Uiteraard met onze welbekende high service: we zijn 24/7 bereikbaar en spannen ons optimaal in om verder te gaan dan een reguliere makelaar. We boren alle bijzondere marketingkanalen aan, die de reguliere makelaar niet tot zijn beschikking heeft en die met het Sotheby’s-netwerk aan onze voeten liggen.” Next to the Vondelpark and centrally located on Emmalaan in Amsterdam-Zuid you will find the headquar ters of Netherlands Sotheby’s International Realty. It is one of Sotheby's premier locations, home to the independently operating Sotheby’s International Realty and Sotheby’s Auction House. This is synergy at its best, of which clients reap the benefits. The Sotheby’s International Real ty team, led by owner Jim Reerink, serves national and international buyers and sel lers, as wel l as tenants and landlords in the luxury real estate market. Reerink works closely wi th more than 20,000 real estate agents from 1,000 of f ices in 70 countries worldwide to meet the needs of his cl ientele. In the execution of this immense yet rewarding job he is suppor ted by a team of dedicated professionals and Amsterdam connoisseur and par tner Marianne Joanknecht, who has more than thir ty years of experience.

13 REALTY Th e l u x u r y r e a l e s tat e m a r k e t i s d y n a m i c a n d f a s t - p a c e d , a n d t h e d e m a n d f o r p r i v at e s a l e s i s o n t h e r i s e . Wh y i s t h i s ? R e e r i n k : ‘The number of millionaires in the Netherlands has increased considerably in a relatively shor t amount of time. In our new economy, there are plenty of oppor tunities for quick-thinking and creative entrepreneurs to push their plans forward. The Netherlands has a lot of bright minds with equally bright ideas and the internet is a great source of knowledge, inspiration and income. For this group, the sky is the limit. These new millionaires aren' t interested in having their financial successes scrutinised in the press. They are very aware of security issues and want to buy and sell their proper ties privately, away from the watchful eyes of the media.’ ‘The private real estate market is relatively new and has grown dramatically in a shor t amount of time. We can draw on our extensive local, national and international network to meet the needs and wishes of our demanding clientele – always with the outstanding service we are known for. We are available 24/7 and go above and beyond to meet our clients’ needs. Thanks to the impressive Sotheby's network, we can tap into marketing channels that aren' t available to other real estate agents.’ Wh at t r e n d s d o y o u s e e i n t h e N e t h e r l a n d s a n d w h i c h o n e s a r e y o u r e s p o n d i n g t o ? R e e r i n k : ‘The Netherlands is in the process of rediscovery. Dutch people are exploring their country and gaining a new-found appreciation for all the beauty it has to of fer. As a result, the demand for garden proper ties outside major cities has skyrocketed. This shif t can also be seen within the cities, with people trading in their small apar tments with no outdoor space for brighter, roomier apar tments with large terraces or balconies. The east of the country is extremely popular at the moment, par ticularly areas with large gardens and trees, such as the Veluwe and close to water like the Frisian lake district. People are also investing in estates and forests. In fact, this desire for space and light is an international trend that we're seeing in various markets, from London, Paris and Berlin to Hong Kong, India and South Africa. With people travelling less, working remotely and spending more time at home, many are willing to spend more on luxury and comfor t. Luxuriously appointed buildings that tick all the right boxes are selling quickly in today's market.’ ‘These days, we no longer have to board a plane to attend a meeting. Zoom has changed this MET ONS GIGANTISCHE INTERNATIONALE, NATIONALE ÉN LOKALE NETWERK KUNNEN WE VOLLEDIGVOORZIEN IN DE WENSEN EN BEHOEFTEN VAN DE VEELEISENDE KLANTEN. UITERAARD MET ONZE WELBEKENDE HIGH SERVICE We l k e t e n d e n s e n z i e j e b i n n e n N e d e r l a n d wa a r j e m e t N e t h e r l a n d s S o t h e b y ’ s I n t e r n at i o n a l R e a l t y o p i n s p e e l t ? R e e r i n k : “Nederland wordt herontdekt. Mensen trekken eropuit in eigen land en waarderen de mooie plekjes en locaties meer. Dit heeft een stijging van de verkoop van huizen met tuinen buiten de grote steden tot gevolg. Maar ook in de steden zélf is beweging; men verruilt het kleinere appartement zonder buitenruimte voor een lichter en ruimer appartement met bijvoorbeeld een of meer grote terrassen of balkons. Daarnaast zijn het oosten van het land, de Veluwe, de Friese meren en eigenlijk alles wat aan water grenst enorm populair. Ook investeren mensen in landgoederen en bos. Het is een internationale trend: mensen zijn op zoek naar lucht en licht. Of we nu de markt in Londen, Parijs of Berlijn bekijken of die in Hongkong, India of Zuid-Afrika. We zijn meer thuis, reizen minder, werken vanuit huis, dus geeft men meer geld uit aan luxe en comfort. Vooral panden die van alle gemakken zijn voorzien, properties that tick all the boxes, gaan erg snel.” “Tegenwoordig hoef en wil je geen vliegtuig meer in voor een vergadering, die doe je gewoon via Zoom. En door minder te vliegen, laten mensen zich van hun goede kant zien. Ze dragen hun steentje bij aan het milieu door de uitstoot te verminderen. Eerst waren het vooral de jongeren die rekening hielden met het milieu en het klimaat, maar ook de ouderen zijn zich hier steeds

14 bewuster van. Zij willen immers de planeet netjes achterlaten voor hun kinderen, kleinkinderen, nichtjes en neefjes. Ze investeren in een goed energielabel, in ondergrondse warmte- en koudeopslag, in zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.” E n i n t e r n at i o n a a l ? R e e r i n k : “Een globale trend is dat meer Nederlanders die in het buitenland gevestigd zijn, terug willen naar Nederland. Anno 2021 zijn deze verlangens enerzijds gedreven door familiebanden, mensen willen dichterbij hun naasten zijn, anderzijds zijn er fiscaal-financiële motieven of zijn de redenen meer politiek van aard, missen mensen bepaalde vrijheden onder strenge regimes of voelen ze zich onveilig door de hoge mate van criminaliteit. Nederlanders die bijvoorbeeld in Amerika woonden ten tijde van Trump, voelden zich niet altijd helemaal happy met het beleid. Ook door de Brexit willen heel wat Nederlanders terug naar Nederland.” “Voor buitenlanders is Nederland ook een populaire vestigingsplek. Grote steden als Amsterdam, ’s-Gravenhage en Rotterdam hebben een aanzienlijke aantrekkingskracht. Buitenlanders voelen zich welkom en de infrastructuur is goed. Daarnaast is het peil qua opleidingsniveau hoog, is ons land een stuk veiliger dan sommige andere landen en is alles goed geregeld. Ja, Nederland heeft een goede naam in het buitenland.” M a r i a n n e J o a n k n r e c h t , wat g e b e u r t e r l o k a a l i n A m s t e r d a m ? J o a n k n e c h t : “De Amsterdamse markt is overspannen. Er is weinig aanbod tot ongeveer zeven ton, alles gaat op inschrijving. Kopers en verkopers hebben een makelaar nodig met kennis van zaken, die weet welke tactiek toe te passen en welke prijs te hanteren. In de hogere, exclusieve prijsklassen komen woningen niet meer of ficieel op de markt. De makelaar fungeer t als insider, iemand die de markt kent , de bi jzondere plekjes kan vinden en die weet hoe er tussen te komen. Ook er fpacht is in Amsterdam een hot topic. Amsterdam Sotheby’s International Real ty is eveneens gespecial iseerd in huur en verhuur. Door het wereldwi jde Sotheby’s-netwerk kunnen we veel expats helpen aan een mooie woning.” S o t h e b y ’ s b i e d t m é é r o p l o k a a l , n at i o n a a l e n i n t e r - n at i o n a a l n i v e a u . Wat k u n j e d a a r o v e r v e r t e l l e n ? Reerink: “Het Auction House is een van de belangrijkste spelers op de grote internationale veilingen door het inbrengen en aankopen van werken. for good. In turn, by flying less we’re doing our par t to reduce emissions and contribute to a healthier planet. At first, it was mainly the younger generations that worried about the environment and climate change, but older generations are star ting to become more aware of these issues as well. They want to leave a healthy planet for their children, their grandchildren and their great-grandchildren. They're investing in good energy labels, in underground heat and cold storage systems, in solar panels and in heat recovery installations.’ A n d i n t e r n at i o n a l ly ? R e e r i n k : ‘A global trend we’re seeing now is that more Dutch people l iving abroad want to return to the Nether lands. They're dr iven by fami ly t ies on the one hand – they want to be closer to thei r loved ones – and by f iscal , f inancial , pol i t ical and safety mot ivat ions on the other. Some Dutch people who l ived in the Trump-era Uni ted States, for example, weren' t always on board wi th the pol icies and pol i t ics. Brexi t has also prompted many Dutch people to return to the Nether lands. In turn, the Nether lands is a popular dest inat ion for foreigners, wi th major ci t ies l ike Amsterdam, ‘s-Gravenhage DE MAKELAAR FUNGEERT ALS INSIDER, IEMAND DIE DE MARKT KENT, DE BIJZONDERE PLEKJES KAN VINDEN EN DIE WEET HOE ERTUSSEN TE KOMEN

15 REALTY Onze collega’s van het veilinghuis hebben vaak al jaren contact met klanten op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Zij komen bij de mensen thuis en horen vaak als een van de eersten over mogelijke verhuisplannen. Deze relaties willen geholpen worden, een oplossing krijgen voor een probleem als een te krappe woning of gebrek aan een buitenruimte. Het werkt ook andersom. Wij helpen de klant aan een nieuwe, kleinere woning, waar geen ruimte meer is voor alle kunstwerken. Wi j schakelen dan de hulp van Sotheby’s Auction House in.” “Wereldwi jd hanteer t Sotheby’s International Real ty een referral system en begeleidt mensen die vanui t Hongkong, India of Amer ika naar Neder land verhuizen of die vanui t Neder land naar het bui tenland ver trekken bi j de aanschaf of verkoop van kunst . Daarnaast is een van de grootste en meest exclusieve autovei lers ter wereld, Sotheby’s RM Auctions, ook onderdeel van Sotheby’s Auction House. Hier worden onder meer de mooiste Ferrar i ’s, Porsches en Maserati’s gevei ld. Dus ook op dat gebied zi jn er zeer kor te l i jnen naar mogel i jke klanten die op zoek zi jn naar een nieuw onderkomen voor hun autoverzamel ing.” and Rot terdam having considerable appeal . Foreigners feel welcome here and the infrastructure is strong. The Nether lands also has a high level of educat ion and is safer and bet ter regulated than some other countr ies. In shor t, we have a great reputat ion abroad.’ Wh at l o c a l t r e n d s a r e y o u s e e i n g i n A m s t e r d a m ? Joanknecht: ‘The Amsterdam market is overheated. The options up to 700k are extremely l imited and viewings are only possible by registration. Buyers and sel lers need an experienced real estate agent who can draw on an arsenal of techniques to negotiate the right price. In the more exclusive, high-end segment, properties never of f icial ly hi t the market. Real estate agents are insiders: they know the market through and through, they can unear th hidden gems, and they are exper t negotiators. In addi tion, they are able to provide exper t advice when i t comes to leasehold proper ties. Amsterdam Sotheby’s International Real ty also special ises in renting and let ting. Thanks to the global Sotheby's network, we can help countless expats f ind a beauti ful new home.’ S o t h e b y ' s o f f e r s m o r e s e r v i c e s at t h e l o c a l , n at i o - n a l a n d i n t e r n at i o n a l l e v e l . C a n y o u t e l l u s m o r e a b o u t t h e m ? Reerink: ‘The Auct ion House has sol idi f ied i ts reputat ion as a leading player in internat ional auct ions by contr ibut ing and purchasing works of ar t. Many of our col leagues at the Auct ion House have years of exper ience wi th local , nat ional and internat ional cl ients. They are invited into thei r homes and are of ten the f i rst to hear of any moving plans. Many of these cl ients are looking for help wi th an exist ing problem, such as a lack of indoor or outdoor space. I f they’re looking to downsize, we help them f ind a smal ler home. And i f that home is too smal l to house thei r ar t col lect ion, we contact Sotheby- 's Auct ion House on thei r behal f.’ ‘Sotheby’s Internat ional Real ty has a global referral system. We assist our cl ients who are returning to the Nether lands from abroad or moving abroad from the Nether lands buy and sel l thei r proper t ies. Sotheby's RM Auct ions, par t of Sotheby’s Auct ion House, is one of the largest and most exclusive car auct ioneers in the wor ld. This branch special ises in auct ioning luxury cars, such as Ferrar is, Porches and Maserat is. We maintain shor t l ines of communicat ion wi th potent ial cl ients looking for a property to accommodate thei r car col lect ion.’

16 REALTY Deze schetsen tonen een spectaculair kusthuis in Ibiza-stijl, dat wordt gebouwd aan de Nederlandse kust op loopafstand van strand en zee. Het is volledig ontworpen door Designa Architectuur vanuit een totaalvisie op architectuur en weerspiegelt tot in detail de wensen van de opdrachtgever. Ontwerpers en architecten zijn 24/7 bezig met het vormgeven van onze leefomgeving. Zij stellen hun creativiteit in dienst van de klant en kijDesigna Interieur Alleen maar genieten! These sketches reveal the spectacular Ibiza-style coastal house being built along the Dutch coast, within walking distance from the beach and sea. It is the architectural vision of Designa Architectuur and reflects the needs and wishes of the client. Designers and architects are busy shaping our living environment 24/7. They welcome each new assignment with enthusiasm and flex their creative muscles for their exacting clients. ‘It's important not to let existing situations and posTekst: Erwin Feekes

17 REALTY ken met fris enthousiasme naar elke nieuwe opdracht. “Wat daarbij vooral belangrijk is,“ aldus oprichter Bertram Terpstra, “is dat je je niet moet laten beperken door bestaande situaties en mogelijkheden. Je moet nieuwsgierig zijn en zelf de regie houden. Een goed ontworpen huis is essentieel voor het welbevinden van de bewoners. Wij richten ons op het creëren van rust en ontspanning, zowel in fysiek als mentaal opzicht. Zorgvuldig ontworpen ruimtes waar een ziel in zit. Creativiteit is de basis van alles; het baant de weg naar nieuwe kansen.” Designa Architectuur in Laren heeft zich sinds haar oprichting in 1994 ontwikkeld tot een full-service ontwerpstudio, waar alle facetten sibilities limit you,’ says Bertram Terpstra. ‘You have to stay curious and in control. A well-designed house is crucial for the well-being of its residents. We focus on creating room for rest and relaxation, both mentally and physically, through thoughtful designs that have a heart and soul. Creativity is the foundation of everything; it paves the way for new opportunities.’ Designa Architectuur in Laren was founded in 1994 as a full-service design studio that covers all aspects of renovation and construction, from the initial sketch to the delivery of a new-build or renovated home, including colours, materials, upholstery, furniture and styling. Building preparation and supervision, custom furniture, hearths, home automation, audio-video equipment, climate con-

18 van verbouw en nieuwbouw – van het eerste schetsontwerp tot de oplevering van een nieuwe of gerenoveerde woning, inclusief kleurgebruik, materialen, stoffering, meubilering en styling – worden uitgewerkt. Maar ook bouwvoorbereiding en bouwbegeleiding, meubelmaatwerk, open haarden, domotica en audio/video, klimaatbeheersing, beveiliging en tuinaanleg is hier in goede handen. Deze onestopshopping visie heeft veel klanten opgeleverd die willen genieten van het hele traject, zonder de hoofdpijn ervan. Terpstra: “De medewerkers van Designa Architectuur streven ernaar de opdrachtgevers volkomen te ontzorgen in het hele proces van bouwen of verbouwen. Zij moeten ervan kunnen genieten en wij lossen de problemen op. We denken meerdere stappen vooruit, maken heldere offertes, bewaken het budget en de tijdsplanning en voorkomen meerwerknota’s dankzij een strak beleid. Met als resultaat een huis dat niets te wensen overlaat.” L u x u e u s b e a c h r e s o r t Terpstra trekt een la open en legt de schetsen van een spectaculaire villa op tafel, die ergens trol, security and landscaping are also part of their speciality. This one-stop-shop vision has reeled in many clients who want to enjoy the process without the headache. ‘At Designa Architectuur, we want to make the entire building and renovation process as enjoyable and carefree as possible for our clients,’ says Bertram. ‘Their job is to enjoy the process and our job is to solve problems. We think several steps ahead, make clear quotes, monitor the budget and schedule closely, and keep overhead costs to a minimum thanks to a strict approach. The result is a house that meets the owners every need.’ L u x u r y b e a c h r e s o r t He opens a drawer and removes a sketch of a spectacularbeachvillathat isbeingbuiltsomewhere along the Dutch coast. This client wanted a villa in true Ibiza style; a home that complements the surrounding area and makes every day feel like a holiday. The house is within walking distance of the dunes, the beach and the sea. The existing house will be completely demolished and rebuilt as a wellness pavilion within the existing contours of the space. The adjacent new building will be erected in

19 langs de Nederlandse kust wordt gerealiseerd. “Deze opdrachtgever wilde een villa die zó van Ibiza lijkt te zijn geplukt. Een huis dat elke dag een vakantiegevoel geeft en dat past in deze omgeving. De locatie van de villa is op loopafstand van duinen, strand en zee. Het bestaande huis wordt volledig gesloopt en nieuw opgebouwd tot een wellness-paviljoen binnen de contouren van het nieuwe ontwerp. De naastgelegen nieuwbouw is ontworpen in de stijl van een luxueus beach resort.” “De drie min of meer gelijke woonunits liggen naast elkaar, verbonden door transparante corridors. De voorgevels verspringen zo’n tien meter van elkaar, waardoor het laatste huis het verst van de weg ligt. De gemeente was coulant met betrekking tot de gevels. Het is een lintdorp, the style of a luxury beach resort. The three more or less equal residential units will be located next to each other and connected with glass corridors. The façades will be staggered about ten metres apart, with the last house being set furthest back from the road. ‘The municipality was lenient with the façade,’ explains Bertrand. ‘This is a ribbon development with all of the houses being the same distance from the road. But this residence consists of three units, the first of which complies with the guidelines. The staggered design adds a playful effect that's different from the existing buildings yet complements its environment. As per the municipality's request, we decided to preserve the view of the landscape from the public road by creating glass corridors that connect the three units.’ Interior architect Jeroen Overmars was directly involved in the design of this extraordinary DE OPDRACHTGEVER WILDE EEN VILLA DIE ZÓ VAN IBIZA LIJKT TE ZIJN GEPLUKT. EEN HUIS DAT ELKE DAG EEN VAKANTIEGEVOEL GEEFT

20 dus alle woningen liggen op dezelfde afstand van de weg. Maar deze drie units vormen samen één woning en de eerste gevel voldoet aan de richtlijnen. Dankzij deze opzet krijgt het geheel een verrassend en speels ef fect, echt afwijkend van de bestaande bebouwing, maar heel goed passend in deze omgeving. Voor de glazen corridors tussen de woonunits is gekozen om te voldoen aan een belangrijke wens van de gemeente: het zicht vanaf de openbare weg tussen de bebouwing door naar het achterliggende, open landschap moest behouden blijven.” Jeroen Overmars is als interieurarchitect direct betrokken bij het ontwerp van dit bijzondere kusthuis. “Het is een project waarbij binnen en buiten overal in elkaar overlopen. De eveneens door Designa ontworpen exotische tuin is vanuit alle woonvertrekken zichtbaar en toegankelijk. Binnen en buiten zijn door deze transparantie – de veranda’s, buitenkamers, een zonnedek bij het zwembad, de verschillende tuinkamers en het water – een prachtig geheel geworden.’ To ta a l v i s i e De schetsen laten het al zien: dit is wonen 2.0. Een privé-lustoord dat is ontworpen om te genieten. De verschillende tuinen hebben elk een thema; er zijn riettuinen, er is een cactustuin en zelfs een yogatuin. Recht achter het huis wordt solitair een parasolden (Pinus Pinea) geplant, bekend van de Côte d’Azur en die zo’n heerlijk wuft, mediterraan sfeertje brengt. Terpstra: “Dit project wordt letterlijk van schets tot oplevering coastal home. ‘With this project, the outdoors and the indoors are combined to create an effortless whole,’ he says. ‘The exotic garden, also designed by Designa, is visible and accessible from all living areas. Inside and outside have become a beautiful whole thanks to the verandas, the outdoor rooms, the sun deck by the pool, the gardens and the water. To ta l v i s i o n As the sketches reveal, this is next-level living in a private resort designed with one thing in mind: enjoyment. Each of the gardens has a theme. There are reed gardens, a cactus garden and even a yoga garden. A single umbrella pine (Pinus pinea) was planted directly behind the INSIDE AND INSIDE HAVE BECOME A BEAUTIFUL WHOLE THANKS TO THE VERANDAS, THE OUTDOOR ROOMS, THE SUN DECK BY THE POOLS, THE GARDENS AND THE WATER

21 REALTY D e s i g n a A r c h i t e c t u u r B N A To r e n l a a n 2 , L a r e n | 0 3 5 3 0 3 3 7 3 3 | w w w . d e s i g n a . n l D e s i g n a I n t e r i e u r O u d e D o e l e n 8 A , H i l v e r s u m | 0 3 5 6 2 1 9 8 9 7 | w w w . d e s i g n a i n t e r i e u r . n l I n s p i r at i e c e n t r u m ‘ Va n Wo o n v i l l a n a a r D r o o m v i l l a ’ N i e u w e w e g 6 A , L a r e n | 0 3 5 3 0 3 3 7 7 7 | w w w . v a n wo o n v i l l a n a a r d r o o m v i l l a . n l door Designa verzorgd, inclusief alle faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen, domotica en de compleet aangelegde tuin. Dat doen wij met een team van circa dertig architecten, interieur architecten en -specialisten, ontwerpers, bouwkundigen en stylisten, voor zowel de particuliere als zakelijke markt in binnen- en buitenland. Designa hanteert een totaalvisie op architectuur en daaronder valt ook letterlijk alles. Wij werken met door ons geselecteerde specialisten en kunnen daardoor aan vrijwel alle denkbare wensen en eisen tegemoetkomen.” house, which gives of f a wonderfully frivolous vibe reminiscent of the Mediterranean. ‘Designa is literally taking on this project from sketch to delivery,’ says Bertram, ‘including all facilities, safety precautions, home automation and a fully landscaped garden. We are working with a team of about thirty national and international architects, interior designers, engineers and stylists active in the private and corporate market. Designa takes an all-in approach to architecture, in which literally everything is included. We work with a select group of experts which allows us to meet virtually all needs and wishes. BERTRAM TERPSTRA

22 ‘Het samenspel tussen speler en paard is uniek’ Cor van Zadelhoff over zijn liefde voor polo

23 EXCLUSIVE SPORTS Drie paarden staan rustig te grazen op het veldje dat tussen beide oprijlanen van landgoed Groot-Kantwijk ligt. Rechts bevindt zich de ingang van diverse kleine ondernemingen, gevestigd in een voormalige boerderij. Links is de ingang van poloclub Vreeland. Voorbij het mechanisch aangestuurde hek wordt de bezoeker welkom geheten door een beeld van een op een paard zittende polospeler, met daaronder een bord met de naam van de club erin gegraveerd. Het clubhuis van de poloclub bevindt zich in wat voorheen een van de stallen van de bijhorende boerderij was. Inmiddels ademt de ruimte polo uit. Aan de muren hangen de nodige foto’s van polospelers – genomen tijdens een van de vele evenementen hier in Vreeland – en teugels die hun dienst hebben bewezen en met pensioen zijn. In de hoek tegenover het barretje staat een van houten latten gemaakt hobbelpaard. In een andere hoek, naast de deur die de ruimte verbindt met de bestuurskamer, staan twee leren fauteuils. Een enorme trofee neemt nagenoeg alle ruimte in op het kleine ronde tafeltje tussen de stoelen. Laurens Brouns, voorzitter van de poloclub, weet toch nog twee borrelglaasjes naast de trofee neer te zetten en schenkt ze vol met korenwijn. De jenever moet bijna bol staan in het glaasje, dan is het goed, zegt de in Zuid-Limburg opgegroeide entrepreneur in hardhout. Voorzichtig pakt hij een van de glaasjes op en proost op de polosport. Zijn metgezel deze avond, Cor van Zadelhof f, heeft zich inmiddels laten wegzakken in de andere fauteuil en proost mee. De inmiddels 83-jarige Amsterdammer mag vooral bekend staan als een van Nederlands meest succesvolle vastgoedbeleggers, hij is tevens ambassadeur van de polosport in Nederland. Pa a r d e n m a n Ook in deze taak heeft Van Zadelhof f zich bekwaamd. Even gepassioneerd als hij praat over het renoveren van het gebouw waar tot in 2018 het failliet gegane Slotervaartziekenhuis in gehuisvest was, praat hij over de paardensport. Termen als ‘geweldig’ en ‘uniek’ volgen elkaar in rap tempo op. Three horses graze peacefully on the small field separating the double drive that leads to the Groot-Kantwijk estate. To the right is a former farmstead that now houses several small businesses. To the left is the entrance to Vreeland Polo Club. Once inside the electric gate, visitors are welcomed by a statue of a polo player astride on his mount with the name of the club engraved on a sign below them. The club house is located in the former stables, which now exudes a distinct equestrian vibe. The walls are lined with photographs of riders, taken at the many events hosted here, and the reins they used in competition. In the corner opposite a small bar stands a rocking horse made from wooden slats. In another corner, next to a door that connects this room with the boardroom, are two leather armchairs. A massive trophy takes up most of the space next to the small round table stationed between the chairs. Laurens Brouns, president of the polo club, sets two small glasses on the table and fills them to the brim with gin. The trick is to keep pouring until the liquor bulges just above the rim, explains the hardwood mogul and South Limburg Tekst: Mike van Damme

24 Hij is altijd al een paardenman geweest, zegt Van Zadelhof f, die op jonge leeftijd met zijn knie klem kwam te zitten tussen het paard en een boom. “Toen dacht ik: dat doe ik nooit meer. Mennen op de koets vind ik leuk. We fokken thuis in Breukelen ook Friese paarden en hebben met Tjebbe 500 een kampioen als dekhengst in onze stal. Begrafenissen is een van onze hoofdactiviteiten; we doen er twee of drie per week, door heel Nederland. Vooral paardenliefhebbers vinden het mooier om in een koets met Friese paarden ervoor naar de begraafplaats te worden gebracht dan in zo’n Amerikaanse slee.” Op de vraag waar zijn passie voor polo vandaan komt, keert hij vertellend terug naar het Londen van de jaren tachtig, waar hij destijds met zijn vrouw woonde. Elk weekeinde toog het Nederlandse echtpaar af naar het platteland, waar (welgestelde) families op hun landgoederen tegen elkaar polo speelden. “Ik vond het een genative. He carefully raises one of the glasses and toasts to the sport of polo. His companion for the evening, Cor van Zadelhof f, settles into the chair next to him and joins him in the toast. The 83-year-old Amsterdam native is one of the most successful real estate investors in the Netherlands and a passionate ambassador for the sport of polo. L o v e o f h o r s e s Van Zadelhof f has proven himself to be a jack of all trades. He speaks with as much passion for equestrian sports as he does about renovating the former Slotervaart hospital, which was declared bankrupt in 2018. He’s always had a love of horses, despite getting his knee crushed between his horse and a tree when he was young. ‘I remember thinking: never again, from now on, I’ll stick to carriage driving. We breed Friesian horses at our home in BreuANNEMIEKE GOOS

25 weldige sport om naar te kijken. Het samenspel tussen speler en paard is uniek. Het is ongelooflijk hoe een paard reageert op de speler en de bal. Daarnaast was er die weekeinden op het Engelse platteland een grote gezelligheid rond die polowedstrijden. Iedereen nam zijn eigen eten en drinken mee. Zo’n picknick is enig. Ik dacht: dit is ook voor mijn eigen relaties geweldig. Voetbal, hockey en tennis kenden ze wel, polo niet. Dat was mijn inspiratie om het ook in Nederland op te zetten toen we terugkwamen. Nog steeds organiseren wij jaarlijks een polo-picknick op landgoed Groenevecht in Breukelen.” Y u p p e n u i t A m s t e r d a m Polo werd al in de eeuwen voor het begin van onze jaartelling door koningen en edelen in Perzië gespeeld en eind negentiende eeuw door de Britten naar Europa gehaald. In Nederland wist de sport eigenlijk nooit voet aan de grond te krijgen. De poloactiviteiten bleven tot de jaren negentig beperkt tot een jaarlijkse demonstratiewedstrijd in Lage Vuursche, waar Van Zadelhof f met zijn relaties ook te vinden was. Totdat ook die demonstratiewedstrijden stopten. Inmiddels had Van Zadelhof f de fervente polospeler Laurens Brouns leren kennen. Hun contact bleek het begin van wat zou uitgroeien tot poloclub Vreeland. “Ik wilde hoe dan ook een club binnen de Randstad hebben. Buiten de Randstad kun je zat grond kopen, maar de polospelers zijn allemaal yuppen uit Amsterdam en Utrecht,” zegt Van Zadelhof f lachend. “Ze verkelen, where we also have a champion stallion: Tjebbe 500. Funerals are one of our main activities; we do two or three a week throughout the Netherlands. Horse enthusiasts in particular prefer a carriage drawn by Friesian horses over a gauche American hearse.’ When asked what sparked his passion for polo, he fondly thinks back to 1980s London, where he lived with his wife. Every weekend, they would head to the English countryside, where (well-off) families competed against each other in polo matches held on their vast estates. ‘It's an incredible sport to watch. The interaction between rider and horse is fascinating; as is seeing the way the horse responds to the rider and the ball. Those weekends in the English countryside were great fun. Everyone brought their own food and drinks and had a lovely picnic. I remember thinking how much my friends and family back home would enjoy it. They were familiar with football, hockey and tennis, but not with polo. That's what inspired me to organise tournaments in the Netherlands when we got back. We still organise an annual polo picnic at the Groenevecht estate in Breukelen.’ Y u p p i e s f r o m A m s t e r d a m Polo was played centuries ago by Persian nobility and was brought to Europe by the British in the late nineteenth century. In the Netherlands, however, the sport never really gained ground. Until the 1990s, the only noteworthy event was the annual exhibition tournament in Lage Vuursche, which was attended by Van Zadelhoff and his friends. But this tournament was ultimately discontinued as well. Around the same time, Van Zadelhof f befriended avid polo player Laurens Brouns. Their relationship marked the beginning of what would one day become the Vreeland Polo Club. ‘I was determined to start a club in the Randstad area. There's plenty of land for sale outside the Randstad, but polo players are all yuppies from Amsterdam and Utrecht,’ Van Zadelhof f says with a laugh. ‘They make good money but don’t have the time to drive an hour to a polo club three times a week – neither do I. So it had to be close to the city. Unfortunately, there aren’t many options in this part of the country for a polo field, which is traditionally 270 by 130 metres. Most plots are just thirty metres wide with ditches and the wrong soil: clay is too hard and peat is too soft, but silty soil is perfect. Then this farm came on the market, with 45 hectares of land. It's the ideal location: on the Vecht river and a half-hour drive from Amsterdam and Utrecht. EXCLUSIVE SPORTS

26 REALTY dienen goed geld, maar hebben geen tijd om drie keer per week ruim een uur te rijden om naar een poloclub te gaan en ik zelf ook niet. Het moest dus in de buurt zijn. Maar er is haast geen grond in West-Nederland waar je een poloveld kunt aanleggen. Een poloveld is 270 bij 130 meter. De meeste kavels zijn dertig meter breed met een sloot ertussen en hebben de verkeerde ondergrond. Klei is te hard, veen te zacht. Zavelgrond is goed. Toen kwam deze boerderij te koop, met 45 hectare grond. Een ideale locatie, aan de Vecht, op een halfuurtje rijden van Amsterdam én Utrecht. Ik belde Laurens en zei dat hij moest komen kijken. Hij kwam en zei: ‘Als je hier een poloclub van wil maken, dan moet je eerst de Zuiderzeewerken hebben gedaan.’” Terwijl Van Zadelhof f het verhaal over de oude boerderij vertelt, geeft Brouns een bevestigend knikje om dan het woord over te nemen. “Ik kwam het terrein opgereden, zag autobanden op het erf, koeienstront, hooimijt. Ik kon niet door die grote agrarische bedoening heen kijken. Het duurde even voordat Cor me kon uitleggen wat de mogelijkheden waren. Het heeft in totaal ook goed twee jaar geduurd voordat alles gereed was. Maar nu hebben we een van de mooiste poloclubs van West-Europa. Polospelers uit Frankrijk, Duitsland en België komen om hier te trainen en te spelen.” I m a g o Polo is in Nederland nog altijd een kleine sport in absolute zin. Er zijn momenteel vier poloclubs en zo’n honderd spelers, schetst Brouns de huidige status. “Zo’n zestig spelers zijn heel actief, dat betekent dat we ongeveer vijftien teams van vier spelers hebben in Nederland. Onze vereniging telt 25 actieve leden.” I called Laurens and asked him to have a look. When he got here, he said: “If you want to turn this into a polo club, you first have to sort out the Zuiderzee Works.”’ Brouns nods approvingly as Van Zadelhof f tells the story of the old farm, then he takes over. ‘When I first arrived at the property, all I saw was tire tracks, cow patties and mites. I couldn' t see past all the farm stuf f. It took Cor a while to explain the possibilities to me. The conversion itself took a good two years to complete, but we now have one of the finest polo clubs in Western Europe. Players from France, Germany and Belgium come here to train and play.’ I m a g e Polo is still a relatively small sport in relative terms. The Netherlands has four polo clubs and about a hundred players, explains Brouns. ‘Only about sixty of them are active, meaning we have fifteen teams of four players in the Netherlands. Our club has 25 active members.’ Polo is still regarded as a high society sport. Van Zadelhoff and Brouns admit that it can be expensive, mainly due to the horses. Each player must have at least four horses per match, with each match consisting of four seven-minute periods called ‘chukkas’. The players switch horses before each chukka. ‘The commitment makes it hard to get people excited about the sport,’ says Brouns. ‘Horses aren’t like football boots, you can't just throw them away when you get tired of playing. In order to master the sport, you have to train at least three times a week.’

27 Returning to the subject of polo's image, he points to a photo of him and Van Zadelhof f on the wall near the bar. Between the two men stands a polo player. ‘That’s Adolfo Cambiaso, an Argentinian player,’ explains Brouns. ‘He's the best polo player in the world and has been for the past twenty years. In fact, he’s won every major tournament for the past fifteen years. An unof ficial polo world cup is being held in Buenos Aires at the moment. It draws twenty thousand people from all walks of life. They know all the players and all the horses. In the countryside, farmers’ sons compete against each other, reeking of sweat and manure; there's nothing elitist about that.’ EXCLUSIVE SPORTS De spor t heef t nog al t i jd het imago te bestaan voor de high society. Het woord ‘el i tai r ‘ zul - len Van Zadelhof f en Brouns zel f nooi t gebruiken, ze spreken al leen van eventueel een ‘dure spor t ‘. Vooral vanwege de paarden. Elke speler heef t er minimaal vier nodig, waar een wedstr i jd ui t vier zogeheten chukka’s (kwarten) bestaat , van elk zeven minuten. Voor elke chukka wissel t een speler van paard. “Het is vooral het commi tment wat het last ig maakt om mensen te enthousiasmeren,” zegt Brouns. “Een paard kun je niet net als een paar voetbalschoenen bi j het oud vui l zet ten als je er geen zin meer in hebt . En om het spel goed onder de knie te kr i jgen, moet je het toch minimaal dr ie keer in de week doen.” Terug naar het imago van polo. De voorzitter wijst op een foto die aan de muur bij het barretje hangt, waar hij met Van Zadelhof f op staat. Tussen hen in staat een polospeler. “Dat is Adolfo Cambiaso, een Argentijnse speler,” legt Brouns uit. “Hij is al twintig jaar de beste poloër ter wereld, won de afgelopen vijftien jaar alle grote toernooien. In Argentinië is nu een of ficieus WK bezig, in Buenos Aires. Daar komen twintigduizend mensen op af, uit alle lagen van de bevolking. Die kennen niet alleen alle spelers, maar ook alle paarden. Op het platteland spelen boerenzonen tegen elkaar, ruikend naar zweet en stront, daar is weinig elitairs aan.” ANNEMIEKE GOOS R i s k s Polo is also known for being a dangerous sport. A fall can leave a rider with serious injuries, from broken bones to lifelong paralysis. ‘That's why you can't just get on a horse and start playing,’ says Van Zadelhoff. ‘Real polo players are extremely aware of the risks. But they also know what they're doing, which makes the sport less dangerous for them.’ He glances at Brouns and the retired player nods in agreement. Then Van Zadelhoff continues, answering the question of whether he sees any similarities between polo and the real estate business.

28 REALTY R i s i c o ’ s Polo heet ook een gevaarl i jke spor t te zi jn. Een val van een speler lever t dikwi j ls letsel op; van gebroken ledenmaten tot zelfs dwarslaesies. “Daarom moet je ook niet zomaar een paard stappen en polo gaan spelen,” stelt Van Zadelhof f. “De echte polospelers zi jn zich zeer bewust van de gevaren. Zi j weten wat ze doen, waardoor het bi jna, doch niet geheel , ongevaarl i jk is.” Hi j ki jkt Brouns kor t aan, die als oud-speler bevestigend knikt. Dan vervolgt Van Zadelhof f zi jn verhaal , antwoord gevend op de vraag of hi j daarmee paralel len ziet tussen polo en het zakendoen in het vastgoed? “In welk vak dan ook: risico’s nemen doe je zelf,” zegt Van Zadelhof f stel l ig. “Over het vastgoed ben ik van mening dat je geen geld kunt uitgeven dat je niet hebt. Ik heb nooit iets gekocht zonder vooraf te weten dat ik het kon betalen. Als je dat wél doet, ben je gek. Dan ben je aan het gokken. Dat is het risico, en dat lever t stress op. Wi j zi jn in 25 jaar vastgoed gestaag gegroeid. Met meer risico nemen had ik drie keer zoveel kunnen doen en drie keer zo ri jk kunnen zi jn, maar ik had net zo goed twee keer fai l l iet kunnen gaan.” ‘Every profession has its risks,’ he states firmly. ‘When it comes to real estate, all I can say is you can’t spend money you don’t have. I've never bought anything without knowing I could af ford it. You'd be crazy to do otherwise. It's a gamble and a big risk, which can be stressful. We've grown steadily over the past 25 years. Taking more risks could have made me even richer and more successful, or it could have bankrupted me several times over.’ DE ECHTE POLOSPELERS ZIJN ZICH ZEER BEWUST VAN DE GEVAREN. ZIJ WETEN WAT ZE DOEN, WAARDOOR HET BIJNA, DOCH NIET GEHEEL, ONGEVAARLIJK IS

29 “En door de stress die daarbij komt kijken, had ik net zo goed geen 83 kunnen worden,” vervolgt hij. “Ik heb nooit last van stress. Vooruit, laatst had ik er even last van, dat bleek te komen omdat ik over het vermogen dat ik op de bank had gezet boeterente moest betalen. Daar kon ik niet tegen. Dus heb ik dat geld aan het VU/AMC gedoneerd. Dat is ook een tip: geef je geld uit, dan heb je geen stress en leef je langer.” M u s e u m p l e i n Van Zadelhof f wil polo laagdrempeliger maken en investeert daar ook in. Zo bedacht hij samen met ProSport het Museumplein Polo Event. De toeristische trekpleister wordt drie dagen omgetoverd tot een polo-arena, van tachtig bij veertig meter, waar demonstratiewedstrijden worden gespeeld. In 2016 was de eerste editie. In 2020 ging het event niet door vanwege de coronamaatregelen, in 2021 werd het Museumplein verbouwd en kon het polo-event dus ook niet plaatsvinden. De aanvraag voor 2022 ligt inmiddels alweer bij de gemeente. Van Zadelhof f: “We willen het grote publiek kennis laten maken met de sport. We hebben een publieke tribune voor circa 2.500 mensen. De eerste edities zat deze steeds vol, zonder al te veel publiciteit vooraf. Het is toch uniek, zo’n sportevenement midden in de stad? Het is mooi dat je zegt dat polo net zo kan zijn als Formule 1. Ook dat is een dure sport om te doen, maar ondertussen geniet de hele wereld ervan. Zo kun je polo ook benaderen. Geweldig toch?” EXCLUSIVE SPORTS ‘Or the stress of it all could have driven me to an early grave,’ he adds. ‘I never feel stressed. Okay, I felt a bit stressed a while ago when I found out I had to pay penalty interest on my bank assets. There was no way I was going to do that, so I donated the money to Amsterdam UMC instead. That’s another tip for you: spend your money! You’ll be stress-free and you’ll live longer.’ M u s e u m p l e i n Van Zadelhof f is investing in making polo accessible to a wider audience. He partnered with ProSport to set up the Museumplein Polo Event. For three days, the tourist hotspot is transformed into an 80-by-40-metre polo arena for exhibition matches. The first edition was held in 2016. In 2020 the event was cancelled due to Covid restrictions and in 2021 it fell through due to renovation work on the Museumplein. The 2022 permit is awaiting the approval of the municipality. ‘We want to introduce the sport to the general public,’ says Van Zadelhof f. ‘We have seating that can accommodate some 2500 people. The first editions were sold out without much publicity beforehand. A sporting even like this in the middle of the city is pretty unique. I like the comparison between polo and Formula 1. That’s also an expensive sport, but it has fans all over the world. There’s no reason the same can' t be true of polo one day!’

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=