Sotheby's magazine, 2022-1

39 ART&CULTURE er enerzijds meer lokaal gebeurt en anderzijds de wereld door die digitalisering nóg dichterbij is gekomen. Op ons kantoor organiseren we meer activiteiten, zoals previews van werken uit aankomende veilingen, besloten evenementen en speciale private sales-tentoonstellingen. Net zoals er een trend te zien is van vakantie vieren in eigen land, wil men ook kunst in eigen land kopen: local is the new global. Waarom zou iemand de hele wereld rondreizen als de werken naar Nederland gehaald kunnen worden? Ook de vraag naar Nederlandse kunstenaars groeit.” N i e u w e k o p e r s g r o e p “Verder zien we een enorme draai naar millennials als nieuwe kopersgroep. Ruim een kwart van de kopers is onder de veertig jaar. De Aziatische bevolking is hierbij sterk vertegenwoordigd. Instagram, Twitter en Snapchat boren nieuwe markten aan. Door de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richten meer mensen zich op de aankleding van hun huis en de rol die kunst daarin kan spelen. We organiseren veilingen in meerdere prijscategorieën en ook de vraag naar luxury goods zoals sneakers, juwelen en design is toegenomen, net als de handel in NFT’s, non-fungible tokens.” V r o u w e l i j k e k u n s t e n a a r s e n A f r i k a a n s e k u n s t Anno 2021 merkt De Clercq dat er veel cross category wordt gekocht door jongeren. “Hedendaags design wordt gemixt met fotografische kunst, luxury goods en Oude Meesters. In musea en in de media is veel aandacht voor vrouwelijke kunstenaars en voor Afrikaanse kunst, als reactie op de Black Lives Matter-beweging. Die tendensen zien we ook direct terug in de huidige aankopen. Een van de vrouwelijke kunstenaars die met haar werken Nederland nog mooier maakt, is beeldend kunstenaar Sarah van Sonsbeeck. We hebben elkaar ontmoet tijdens een diner van de Women of the Year Award van Harper’s Bazaar en hadden meteen een klik. Ik was onder de indruk van haar inspirerende verhalen en prachtige werken.” w w w . s o t h e b y s . c o m tions, private events and special private sales exhibitions. Just like the staycation trend, people also want to buy art from local sellers: local is the new global. Why would you travel halfway around the world when you can have art shipped to your doorstep? The demand for Dutch artists is also on the rise.’ N e w b u y e r s ‘We’re seeing a huge shift towards millennials as the fastest-growing group of buyers. More than a quarter of buyers are under the age of 40, with Asian collectors making up a considerable part of this group. Instagram, Twitter and Snapchat are opening up new markets. Recent social developments have inspired people to focus more on home design and the role art can play. We hold auctions in different price categories and have seen an uptick in the demand for luxury goods such as sneakers, jewellery and design, as well as a growing interest in non-fungible tokens.’ F e m a l e a r t i s t s a n d A f r i c a n a r t In 2021, De Clercq noticed an increase in cross-category buying among young people. ‘They're combining modern design with photographic art, luxury goods and Old Masters. Female artists and African art have received a lot of coverage in the media and museums, fuelled in particular by the Black Lives Matter movement. The same is true of current buying trends. One of the female artists brightening up the Dutch streets is Sarah van Sonsbeeck. We met during a Women of the Year Award dinner hosted by Harper’s Bazaar and had an instant connection. I was impressed by her inspirational stories and stunning works of art.’ w w w . s o t h e b y s . c o m MEN WIL KUNST IN EIGEN LAND KOPEN: LOCAL IS THE NEW GLOBAL Boardroom, Sotheby’s Amsterdam

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=