Sotheby's magazine, 2022-1

54 ‘We zijn op alle vlakken klaar voor de toekomst’ Zandvoort Circuitdirecteur Robert van Overdijk Racecircuit Zandvoort is sinds kort weer onlosmakelijk verbonden aan de Formule 1. Voor directeur Robert van Overdijk (48) is het circuit echter veel meer dan dat. Hij wil vooral de zakelijke markt naar Zandvoort krijgen. D u t c h G r a n d P r i x “Ik krijg geregeld de vraag wat voor mij de meest magische momenten waren van de Dutch Grand Prix. Op de winst van Max Verstappen na, die spreekt voor zich, zijn dat er twee. Het eerste magische moment was dat op dinsdag de eerste trailers door de poort kwamen rijden en zich opstelden in de pitstraat. Het andere moment was op vrijdagochtend, bij de start van de eerste vrije training. Het was bijzonder na 36 jaar weer de eerste F1-auto’s te zien en te horen op het circuit.” “Wat ik eveneens mooi vond, was dat dinsdagnacht Zandvoorters op hun klapstoel bij het circuit zaten te wachten tot die eerste vrachtwagens arriveerden. Dat geeft de gekte van het evenement weer, maar ook de trots van de gemiddelde Zandvoorter. Het circuit is onderdeel van de Zandvoortse cultuur en DNA. Tijdens presentaties zeg ik weleens: het circuit is Zandvoort en Zandvoort is het circuit. De Zandvoortse gemeente is de enige overheidsinstelling die de grand prix heeft gesteund. Niet met geld direct in onze begroting, maar absoluut in facilitaire zin. Vanuit de randgemeenten ondervonden we meer weerstand. Mensen waren vooral bang dat hun gemeente op slot kwam te zitten door de files. Dat viel uiteindelijk mee. De burgemeester van Bloemendaal zei tijdens de evaluatie zelfs dat het juist rustiger dan normaal was wat het verkeer naar Zandvoort betreft.” “Ondanks dat het circuit in een kwetsbaar gebied ligt, hebben we laten zien dat er veel mogelijk is. Daar is ook twee jaar keihard aan gewerkt. We kregen één kans om het stigma te ontkrachZandvoort Circuit is now inextricably linked with Formula 1. For director Robert van Overdijk (48), the track is much more than that. His goal: to bring big business to Zandvoort. D u t c h G r a n d P r i x ‘I get asked regularly about my fondest memories of the Dutch Grand Prix. For me, two memories stand out, not including Max Verstappen's victory. The first was on Tuesday, when the trailers rolled through the gates and lined up in the pit lane. The second was on Friday morning, at the start of the first free practice. It was incredible to see and hear F1 cars on the track for the first time in 36 years.’ ‘Another memorable moment was on Tuesday night, when Zandvoort fans set up their folding chairs near the track to watch as the first trucks arrived. That says something about the magnitude of the event, but also about the pride of the average Zandvoort-er. The track is part of Zandvoort's culture and DNA. During presentations I often say: the track is Zandvoort and Zandvoort is the track. The municipality of Zandvoort is the only government agency that supported the Grand Prix; not by funding it directly, but by playing a facilitative role. We had more resistance from the surrounding municipalities. People were worried about endless traf fic jams, but it all worked out in the end. The mayor of Bloemendaal even said during the evaluation that there was less traf fic than usual heading towards Zandvoort.’ ‘Despite the track being located in a vulnerable area, we proved how much was possible. We worked hard for two years and we only had one chance to dispel the myth that Zandvoort was hard to reach. It was important to me that we seized that opportunity, both as director of the Grand Prix and the track itself. The fact that things went Tekst: Mike van Damme

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=