Sotheby's magazine, 2022-1

91 keli jk zi jn? Ik vind van niet. De overheid kan niet alles oplossen. Het is juist goed dat er par ticuliere initiatieven zi jn die de leemte opvullen.” Lymph&Co wordt gevonden. Op de laatste inschri jving reageerden onderzoekers uit der tig landen. Het maakt Bernhard trots. “Als je ziet dat er ar tsen met een indrukwekkend cv zeggen dat ze zonder ons hun onderzoek niet kunnen doen en dat de medische wereld echt behoef te heef t aan stichtingen die fundamenteel onderzoek ondersteunen, maakt dat me ook trots. Het bestaan van Lymph&Co is daarmee echt van toegevoegde waarde voor de maatschappi j. Daar doe ik het ook voor. Als ik iets voor mezelf wilde doen, had ik wel wat leukere dingen bedacht.” I m a g o De manier waarop Bernhard over Lymph&Co en zi jn eigen ziektebeeld praat, staat in schril contrast met de publieke opinie over hem. Hi j is ook medeoprichter van IT-concern Levi9 en mede-eigenaar van Circuit Zandvoor t. Er is hem weleens een ‘gebrek aan een maatschappeli jke antenne’ verweten, maar pratend over zi jn stichting toont hi j zich enorm betrokken. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, stelt hi j. “Mi jn imago kri jgt soms een dauw, dat is zo. Ik richt me liever op de dingen die ik zelf kan beïnvloeden en ben ervan over tuigd dat in de loop der ti jd dingen rechtgezet zullen worden. Mensen kunnen mi j niet leuk vinden, maar ik hoop dat dat ze niet weerhoudt te doneren. Ik hoop dat het uiteindeli jk meer draait om de reputatie van de stichting en de exper ts die zich aan ons verbonden hebben dan om mi jn reputatie.” H o n d e r d p r o c e n t De stichting haalde sinds 2016 al ruim vier mil joen euro op, en ondersteunde daar inmiddels zeven onderzoeken mee. Elke euro die wordt gedoneerd, gaat ook daadwerkeli jk naar de onderzoeken. Ja, dat is uniek, stelt Bernhard, maar hi j wil daarmee absoluut geen waardeoordeel over andere stichtingen geven. “Je wilt goede mensen in je organisatie hebben, dat kost geld. Normaal gaat een kwar t tot een derde van een donatie naar de organisatiekosten. Bi j ons dragen onze bedri jven samen ‘Af ter the first selection round, a detailed application must be submitted, which is reviewed by four specialists in that field,’ Bernhard explains. ‘We only pick research that can really make a dif ference. If other par ties can use applied research and clinical trials to turn it into something bigger and earn money at the same time, so be it.’ Many foundations, such as the Dutch Cancer Society, focus exclusively on Dutch research, whereas Bernhard encourages international col laboration. Af ter al l , disease is ignorant to national borders and boundaries. ‘ I bel ieve you can achieve bet ter resul ts by working together than by sticking to your own l i t tle circle. One of the studies we're suppor ting now is a joint project carried out by Cambridge, Harvard and the Memorial Sloan Ket tering Cancer Center in New York. You wouldn’ t think names l ike these need extra funding, but because they work together cross-national ly, i t 's di f f icul t for them to raise money the tradi tional way.’ G a p i n t h e m a r k e t Lymph&Co is trying to f i l l a clear gap in the market. ‘ If this was a business, we'd say we found the gap in the market,’ says Bernhard. ‘There are international ly renowned researchers who are overjoyed to receive funding from us. Is i t a problem they rely on foundations l ike ours? I don' t think so. The government can' t solve everything. It ’s good that there are private ini tiatives l ike ours to f i l l in the gaps.’ Lymph&Co is becoming increasingly sought-af ter. Researchers from thir ty countries par ticipated in the last appl ication round. This makes Bernhard proud. ‘When I hear doctors wi th impressive resumes say their research wouldn’ t have been possible wi thout us and that the medical world needs foundations that suppor t fundamental research, I can’ t help but feel proud. This proves that Lymph&Co is of real value to society. That 's what I do i t for. If I’d wanted to do something for mysel f, I would have come up wi th something a lot more fun.’ I m a g e The way Bernhard talks about Lymph&Co and his THE GOVERNMENT CAN'T SOLVE EVERYTHING. IT'S GOOD THAT THERE ARE PRIVATE INITIATIVES LIKE OURS TO FILL IN THE GAPS LYMPH&CO

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=