Sotheby's magazine, 2022-1

96 Talent en een flinke dosis lef: interieurarchitect Casper Schwarz heeft het. Hij verkent met grote stappen de paden van de nieuwe werkomgeving. Immers, met grote stappen bereik je grote successen. Daarbij nodigt hij zijn opdrachtgevers uit samen met hem een interieur op een andere manier te benaderen dan vanuit bekende concepten. Noem het rebels. Feit is: het werkt. Met zijn zelf ontwikkelde ‘Habitoor’ verovert hij de zakelijke markt en geeft hij een heel nieuwe invulling aan de moderne werkplek, waar hybride samenwerkingen de toekomst zijn. ‘Het is tijd voor een nieuw type interieurarchitect. Een team player die samenwerkt, ontwikkelt, luistert, bijstuurt en verbetert en zo de sleutel tot kwaliteitsdesign vindt.’ Met die gedachte startte Casper Schwarz in 2006 zijn interieurarchitectenstudio. De studio is gespecialiseerd in het creëren van innovatieve werkomgevingen, waar het menselijke perspectief uitgangspunt is en waarin functionaliteit en inspiratie synergetische vormen aannemen. Hij deed het al voor Red Bull. En met succes. O r i g i n e e l e n v e r r a s s e n d Voor Schwarz begint het ontwerp bij het organisatiemodel. Pas als dat is doorontwikkeld, volgt de afstemming in sfeer, kleur en materialen. Hij werpt daarmee vaste protocollen overboord. Het resultaat: originele, verrassende concepten en projecten met een eigen gezicht, uiteraard voorzien van een duurzame invulling en kwalitatief hoge afwerking. Schwarz: “Iedere opdrachtgever heeft voorkeuren en een gedachterichting. Het is voor ons de uitdaging steeds een ontwerp te creëren dat past én een aantal stappen verder gaat. Wij ontwikkelen een breed palet aan interieurs. Van high-end zakelijke advocatenkantoren op de Zuidas tot creatieve projecten zoals Universal Music Group in Hilversum en Red Bull aan de Houthavens van Amsterdam.” Rebelse kijk op zakelijke interieurs Casper Schwarz Architects Talent, creativity and courage, interior architect Casper Schwarz has it all. He takes major strides on the path towards exploring the new work environment. After all, big moves are the key to achieving great success. He invites his clients to think outside the box and approach interiors in new ways. You can call it rebellious, but it works. With his Habitoor concept, he is taking over the corporate market and reimagining the modern workplace as a place of hybrid collaboration. ‘It’s time for a new type of interior architect; a team player who collaborates, creates, listens, adjusts and improves to achieve high-quality design.’ With this goal in mind, Schwarz founded his interior architecture firm in 2006. The firm specialises in designing innovative work environments with the human experience as the starting point; environments in which function and inspiration take on synergistic forms. This is precisely what he did for Red Bull – with success. S i n g u l a r a n d s t r i k i n g For Schwarz, a design starts with an organisational model. Only when this model is complete do colours, materials and atmosphere come into play. In this process, he casts aside standard protocols and conventions to create singular and striking concepts that are unique and sustainable with a high-quality finish. ‘All clients have their own tastes and preferences,’ says Schwarz. ‘Our challenge is to create a design that reflects these preferences while also going a few steps further. We design a wide range of interiors, from high-end corporate law firms in the Zuidas to creative projects like Universal Music Group in Hilversum and Red Bull in Amsterdam's Houthaven neighbourhood.’ For Schwarz and his team, the decision to specialise in work environment was a deliberate one. ‘You have a lot of freedom with corporate Tekst: Birgi t ta van der Linden

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=