Sotheby's magazine, 2022-1

105 AUTOMOTIVE K a s t e e l Mulder werkte tot hij bij Van Poelgeest Amsterdam aan de slag ging achttien jaar bij Pon, voor merken als Porsche, Bentley, Lamborghini en SEAT. Zijn afstudeerstage was ooit bij Mercedes. Hij is er de man niet naar die zal zeggen dat er maar één goed automerk is. Het gaat vooral om merkvoorkeur. Dat BMW zijn eerste liefde was, maakt het wel extra bijzonder dat hij nu de BMW-verkoop in Amsterdam ‘verder moet neerzetten’, zoals hij zijn opdracht omschrijft. “Ik reed ook elke dag langs dit grote pand, ben vlak na de opening, zeven jaar geleden, ook wezen kijken,” zegt Mulder over het gebouw van 26.000 vierkante meter, met eigen parkeergarage, dat aan de A10 in Amsterdam ligt. Hij noemt het gekscherend een ‘kasteel’. “We zijn de grootste BMW-vestiging en zijn hier dagelijks met zo’n tachtig tot negentig collega’s met veel plezier en passie voor onze merken aan het werk. We verkopen tussen de 2.000 en 2.500 auto’s per jaar. Dat past en mag je ook wel verwachten bij een vestiging en bewerkingsgebied als Amsterdam.” Nog een feitje: Van Poelgeest heeft in Nederland een marktaandeel van meer dan twintig procent als het om BMW en MINI gaat, met nog zeven vestigingen in Amstelveen, Heemstede, Noordwijk, Naarden, Hilversum en Amersfoort. G a s t v r o u w e n Alsof het zo is bedoeld, hangen de foto’s van het verleden achter hem, en kan Mulder vanuit zijn kantoor door de ramen voor zich naar het heden en de toekomst kijken. Hij kijkt uit over de een verdieping lager liggende entree van het pand en de wachtruimte. Een van de gastvrouwen loopt rond en biedt een net gearriveerde klant een kop kof fie aan. “Dat is iets wat we de afgelopen maanden hebben veranderd,” zegt Mulder terwijl hij het tafereel van een verdieping lager volgt. “Het is belangrijk dat mensen zich prettig voelen bij ons, door het persoonlijk te maken. Vandaar dat we nu een welkomstbalie hebben als je binnenkomt, waar je wordt opgevangen door een van de twee gastvrouwen. Voorheen kon je letterlijk en figuurlijk verdwalen in het pand, ook omdat je op elke verdieping binnen kon lopen. Nu komt iedereen op de tweede verdieping binnen bij de gastvrouwen, die de gasten hartelijk ontvangen en begeleiden naar BMW, MINI, sales of service, nieuw of gebruikt.” C a s t l e Before accepting a position at Van Poelgeest Amsterdam, Mulder spent eighteen years at Pon, working with brands such as Porsche, Bentley, Lamborghini and SEAT. As a student he interned at Mercedes. He's the first to admit that there’s more than one good brand out there, although he does believe in brand preference. The fact that BMW was his first love makes it extra special that he’s now in charge of ‘pushing’ BMW sales in Amsterdam, as he puts it. ‘I remember driving past this imposing building every day and finally stopping by seven years ago, right after the opening, to have a look inside,’ he says in reference to the 26,000-square-metre building and parking garage along the A10 motorway in Amsterdam. He refers to it jokingly as a castle. ‘We're the largest BMW branch,’ he explains, ‘with eighty to ninety colleagues who work with passion and dedication for our brands. We sell between 2,000 and 2,500 cars a year – a number befitting a location and service area like Amsterdam.’ Another fact: with a total of 7 branches in Amsterdam, Amstelveen, Heemstede, Noordwijk, Naarden, Hilversum and Amersfoort, Van Poelgeest has a Dutch market share of more than 20 percent in BMW and MINI.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=