Sotheby's magazine, 2022-1

41 ART&CULTURE Beeldend kunstenaar Sarah van Sonsbeeck studeerde af als architect aan de TU Delft. Haar droom van een leven in de kunst realiseerde ze daarna met een studie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Haar werk, dat nog altijd inspiratie ontleent aan haar achtergrond als architect, roept soms weerstand op bij toeschouwers én in de kunstwereld. Een fascinerend aspect voor Van Sonsbeeck. Ze vertelt over haar werk, de thema’s en over de nog steeds ondergewaardeerde rol van vrouwen in de kunst. a r c h i t e c t é n b e e l d e n d k u n s t e n a a r . I s d at e e n b e w u s - t e k e u z e ? “Ik wilde altijd al kunstenaar worden, maar vond het een spannende stap. Zou ik er wel van kunnen leven? Een beroepskeuzetest bood uitkomst: plastisch chirurg of architect. Ik liep bij beide beroepen een dagje mee en koos voor het laatste. Na mijn opleiding aan de TU Delft ben ik uiteindelijk toch die kunstacademie gaan doen. Lang heb ik mijn studie als architect gezien als omleiding; nu zie ik dat het bijdraagt aan de kunstenaar die ik ben.” Wa a r e x p o s e e r j e ? “Mijn werken zijn te vinden in verschillende musea en galerieën, zoals Centraal Museum Utrecht, het Amsterdam Museum en Annet Gelink galerie, maar ook op station Utrecht Centraal. Dat werk is aangekocht door een stichting die het in bruikleen heeft gegeven aan de NS. Het is mijn meest publieke werk; het staat in een openbare ruimte waar iedereen het kan zien en aanraken.” Wat i s h e t v e r h a a l a c h t e r d at w e r k ? “Het is een gong van drie manshoge zuurstofflessen en hamers in een frame, waarvan er één originele blauwe zuurstof fles afkomstig is van Tristan da Cunha, een eiland met 242 inwoners, op zeven dagen varen van Kaapstad. Sinds 2006 doe ik onderzoek naar stilte. Ik hoorde destijds Boudewijn Büch in een radioprogramma vertellen over zijn ‘Eilandenreeks’: een zoektocht naar de meest afgelegen plekken in de wereld. Hij wilde het zeer moeilijk bereikbare Tristan da Cunha bezoeken en heeft er een week voor anker gelegen, maar kon er vanwege de weersomstandigheden niet aan wal. Het kostte mij drie jaar om toestemming te krijgen en een plek te bemachtigen op een van de zes boten die jaarlijks naar het eiland gaan. Een hele onderneming. Op het eiland was een groep blauwe zuurstof flessen aangespoeld en gevonden door strandjutters. Van een van de flessen maakten zij een gong, Artist Sarah van Sonsbeeck studied architecture at Delft University of Technology and art at the Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Her work, which is still inspired by her academic background, sometimes evokes resistance from viewers and the art world. This response is fascinating to Van Sonsbeeck. She talks about her work, her artistic themes, and the underappreciated role of women in art. A r c h i t e c t a n d a r t i s t i n o n e : wa s t h at a d e l i b e r at e c h o i c e ? ‘I always wanted to be an artist, but the reality of it scared me. Would I be able to make a living of f it? A career quiz made things clear: plastic surgeon or architect. I interned for a day in both professions and ended up choosing the latter. After graduating from Delft University of Technology, I decided to enrol in the art academy. For a long time I saw my architecture degree as a side-step; now I see that it helped shape the artist I am today.’ Wh e r e i s y o u r wo r k e x h i b i t e d ? ‘My work is on display in various museums and galleries, such as Centraal Museum Utrecht, the Amsterdam Museum, the Annet Gelink Gallery and Utrecht Central Station. That piece is on loan to Dutch Rail from the foundation that originally bought it. It’s my most public work of art, installed in a space where everyone can see and touch it.’ Wh at ’ s t h e s t o r y b e h i n d t h at p i e c e ? ‘It's a gong made of three life-sized oxygen tanks and hammers in a frame, one of which an original blue oxygen tank from Tristan da Cunha, an island with 242 inhabitants, seven days away from Cape Town by boat. I started researching silence in 2006, after hearing Boudewijn Büch on a radio show explaining his Island Series: a search for the most remote places in the world. He wantART HAS THE POWER TO TURN SOMETHING NEGATIVE INTO SOMETHING NEW AND BEAUTIFUL; TO ADD BEAUTY TO PAIN IRIS DUVEKOT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=