Sotheby's magazine, 2022-1

42 omdat ze de klank mooi vonden. Dit was de inspiratie voor het werk op Utrecht CS. Ik heb de originele fles tweemaal in brons afgegoten en ze gestemd in een transpositie van ‘S,D,G’ wat staat voor ‘Alle eer aan God’. De mensen van het eiland zijn erg religieus en zij verdienen de eer voor dit kunstwerk, dat door toeval is ontstaan.” I s t o e v a l e e n t e r u g k e r e n d t h e m a ? “Toeval is net als stilte een thema in mijn werk. Op een van mijn schilderijen heeft bladgoud door een windvlaag een patroon in de verf gegenereerd. Het ziet eruit als een sterrenhemel. Schoonheid volledig bij toeval ontstaan. Dat soort toevalligheden kunnen me ontroeren. Een ander thema in mijn werk is het maken van kunst die aangeraakt en zelfs veranderd mag worden. In de tuin van het Amsterdam Museum heb ik een bankje verguld met bladgoud dat als een omlijsting om een eeuwenoude boom staat. Inspiratie was de gouden koets in het museum die tegelijk met de boom werd aangeboden aan de koningin. De koets is net als een gouden troon onaanraakbaar. Het staat ver van de bezoekers af. Op het bankje nodig ik bezoekers juist uit hun stempel te drukken met initialen of symbolen. Er staat zelfs een huwelijksaanzoek op. Hierdoor wordt kunst onderdeel van de mensen; het wordt democratisch.” D e m o c r at i s c h e k u n s t : d at k l i n k t a l s e e n m i s s i e . “Kunst is mijn roeping. Het is voor mij een manier om me te verbinden met anderen en met de wereld. Het geeft mij de handvatten de soms raadselachtige, ingewikkelde wereld te begrijpen en me ertoe te verhouden. Toeschouwers hoop ik bewust te maken en wellicht een discussie aan te zwengelen die ze zonder het werk niet waren aangegaan. In deze bijzondere tijden is er veel polarisatie en minder ruimte voor nuance. In mijn werken wil ik die nuances juist een podium geven; iedereen mag ervan vinden wat hij of zij wil en het gesprek daarover aangaan.” OP EEN VAN MIJN SCHILDERIJEN HEEFT BLADGOUD DOOR EEN WINDVLAAG EEN PATROON IN DE VERF GEGENEREERD. HET ZIET ERUIT ALS EEN STERRENHEMEL ed to visit the hard-to-reach island of Tristan Da Cunha, but ended up spending a week anchored of f shore due to bad weather. It took me three years to get permission to visit and land a spot on one of the six boats that sail to the island a year. It was a real challenge. On the island, a group of beachcombers discovered a collection of blue oxygen tanks that had washed ashore. They used the tanks to make a gong because they loved the sound. That was the inspiration behind my work at Utrecht Central Station. I created two bronze casts of the original blue bottle and transposed them in S, D, G, which stands for ‘Glory to God.’ The islanders are very religious and deserve the credit for this work, which was created entirely by chance.’ I s f at e a r e c u r r i n g t h e m e ? ‘Fate, l ike si lence, is definitely a theme in my work. In one of my paintings, gold leaf flakes created a pattern in the paint af ter being whipped up by a gust of wind. It looks l ike a starry sky. Beauty created entirely by chance. Coincidences l ike these real ly move me. Another theme in my work is creating ar t that can be touched or even changed. In the garden of the Amsterdam Museum, for example, I gi lded a bench with gold leaf, which envelopes an ancient tree l ike a golden frame. My inspiration was the golden carriage on display inside, which was presented to the queen at the same time as the tree. Like a golden throne, the carriage is untouchable and far removed from visitors. My bench invites visitors to leave their mark by scratching their initials or a symbol into its sur face. There’s even a marriage proposal . This humanises ar t and makes it democratic.’ D e m o c r at i c a r t ? I s t h at y o u r m i s s i o n ? ‘Art is my calling. To me, it's a way to connect with others and the world around me. It gives me the tools to understand and relate to a world that can be enigmatic and complex. I want my art to raise awareness and spark discussions

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=