Sotheby's magazine, 2022-1

56 REALTY Z a k e l i j k e m a r k t “Ik ben nu bijna vier jaar directeur van het circuit. Toen ik begon, was de kans dat de Formule 1 in Zandvoort zou terugkeren ongeveer vijf procent. Dat was dus niet de reden voor mij om in te stappen. Ik ben sowieso geen autosportman, maar een evenementenman. Wat wel de reden was? De nieuwe aandeelhouders (Menno de Jong en Bernhard van Oranje, MvD) willen het circuit een transitie laten ondergaan van een traditionele autosportlocatie naar een veel bredere evenementlocatie, met de focus op de zakelijke markt. Voor dát plan ben ik gekomen.” “Ik kwam bij Libéma, een groot leisure-concern, vandaan. Ik was daar verantwoordelijk voor de afdeling beurzen en evenementen, had zeven locaties, waaronder de Brabanthallen en Beekse Bergen, met een paar honderd man personeel. Ik ging naar één locatie met 25 man personeel. Dat had ik niet gedaan als ik niet de potentie zag, los van de Formule 1. Dat het uiteindelijk gelukt is deze terug naar Zandvoort te krijgen, zorgt er wel voor dat al die andere ontwikkelingen in een stroomversnelling komen.” I n s p i r e r e n d e o m g e v i n g “De aantrekkingskracht van het circuit is enorm toegenomen. Dat helpt ons in de doorontwikkeling. Hoe ik dat nu merk? Kijk, de baanbezetting returning to Zandvoort was about five percent – not exactly motivation to take the job. Plus, I’m more of an event person than a car person. So what did motivate me? The new shareholders (Menno de Jong and Bernhard van Oranje, Ed.) planned to transform the track from a traditional motor racing location to a much broader event location with a focus on the business market. That’s the plan that drew me in.’ ‘I was working at Libéma, a major leisure concern, where I was responsible for the event and trade fair department. I went from managing a few hundred employees at seven locations, including the Brabanthallen and the Beekse Bergen, to overseeing one location with 25 employees. I wouldn’t have made that transition if I didn' t see the potential, outside Formula 1. Ultimately, though, bringing Formula 1 back to Zandvoort helped gain momentum for other developments.’ I n s p i r i n g e n v i r o n m e n t ‘The appeal of the track has grown tremendously, which helps push new developments. How can I tell? The track was already in high demand. We have a permit for 365 days a year and our ontrack schedule is filled 285 to 300 days a year between 9 AM and 9 PM. So we're flat out. More and more companies are expressing interest in our other track locations, like the Champions

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=